Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

Mutacions. Rèquiem de Duruflé

?

'mutacions' nova producció

Camerata Sant Cugat

amb la col·laboració especial del fotògraf

Pere Formiguera



Presenta:

"MUTACIONS"

Rèquiem de Duruflé


Música sacra francesa al pas

delssegles XIX i XX

in memoriam del fotògraf
Humberto Rivas

(Buenos Aires, 1937-Barcelona, 2009)

Diumenge, 14 de febrer a les 19 hores.

Teatre-Auditori Sant Cugat

Altres actuacions:

Cicle l'Auditori Coral. L'Auditori de Barcelona
Dissabte, 20 de febrer de 2010 a les 18 h.

Basílica de Santa Maria de Tremp
Diumenge, 28 de març de 2010 a les 18 h.

Imatges de MUTACIONS Rèquiem de Duruflé al Teatre-Auditori Sant Cugat i a l'Auditori de Barcelona

PRESENTACIÓ

Un Rèquiem blanc pels qui es queden

La música francesa de finals del segle XIX i començaments del XX constitueix una fita en la transformació del romanticisme cap a les noves modalitats artístiques del segle XX. L'escola organística francesa, representada en aquest concert per Maurice Duruflé i Gabriel Fauré, aporta un nou aire en els plantejaments de la música coral francesa que arrelarà amb força arreu d'Europa.

El Rèquiem de Maurice Duruflé (1947), que el compositor dedica –com assenyala a la primera pàgina de la partitura– a la memòria del seu pare, és una experiència musical imprescindible. Es tracta d'una obra extraordinària, d'un rèquiem blanc, com el de Fauré, consolador: no és un rèquiem pels qui se'n van, sinó pels qui es queden i per als qui es queden. Per això prescindeix de les flames amenaçadores del Dies Irae i, per contra, ens condueix pel camí que desemboca a l'escala de vidre, interpretada per l'arpa, element ascensional per excel·lència que simbolitza l'accés al Paradís.

El Rèquiem de Maurice Duruflé

El Rèquiem de Duruflé pertany a la llarga sèrie de rèquiems basats en les melodies gregorianes de la Missa de Difunts. La composició gira al voltant d'aquestes melodies mil·lenàries, presentades a la llum contemporània i personal de l'autor. Duruflé parteix d'un coneixement profund de l'univers gregorià, que reelabora sense trair-ne la mètrica ni adulterar els subtils matisos del seu cabdal melòdic en sotmetre'ls a la mecànica dels compassos moderns i d'una concepció harmònica actual. La grandesa d'aquest rèquiem rau en la seva profunditat poètica i la seva manera genial d'embolcallar les melodies primitives amb una harmonia lunar d'aurèola impressionista.

Convé aturar-se un instant a llegir entre línies: ser conscients que, a mesura que avança la composició, la textura musical s'alleuja progressivament d'una manera gairebé imperceptible per a l'oient. El mateix passa amb la instrumentació, alhora que les veus agudes van adquirint més rellevància. Tot està encaminat a deixar anar llast, a la plasmació d'un moviment ascensional simbòlic que ens condueix a l'estadi superior, el Paradís. Les tensions harmòniques d'aquesta peça final es resolen a l'interior de l'acord final.

rquiemdurufl_imatge_1

'MUTACIONS': Pere Formiguera versus Maurice Duruflé

El fotògraf Pere Formiguera ha concebut i realitzat una extensa col·lecció d'imatges específicament per al Rèquiem de Duruflé, en una interacció constant amb la música. D'aquesta manera es crea un contínuum entre l'experiència visual i l'experiència acústica, una atmosfera que subratlla la immersió en el conjunt perceptiu per damunt de les formes particulars. Per això aquest concert, en la línia estilística del compositor, es pot qualificar d'impressionista.

Les imatges de Pere Formiguera condueixen l'espectador cap a un univers poètic en què el cos s'endevina en la sinuositat de la corba, rere l'oneig translúcid dels vels, de la mateixa manera que el substrat gregorià es reconeix sota l'harmonització personalíssima de Duruflé. Velar el que hi ha sota, difuminar els contorns perquè tot formi part d'un mateix paisatge emocional: és el món de la sensació pura. La llum que Duruflé fa brollar d'aquestes melodies ancestrals, respectant la seva nuesa original, produeix en l'oient un efecte d'íntima comunió amb l'entorn.

FITXA TÈCNICA

Direcció: Xavier Baulies
Fotografia: Pere Formiguera
Orquestra: Camerata Sant Cugat
Concertino: Pere Bardagí
Arpa: Laura Boschetti
Solistes: Laura Vila (Mezzo-soprano) i Tomàs Maxé (Baríton)
Cors: Camerata Coral Sant Cugat i Coral Polifònica de Tremp

PROGRAMA

Dansa sacra, de Claude Debussy (per a quintet de corda i arpa)
Cantique de Jean Racine, de Gabriel Fauré
Réquiem op. 9, de Maurice Duruflé
Introitus
Kyrie
Domine Jesu Christe (Ofertori)
Sanctus – Benedictus
Pie Jesu
Agnus Dei
Lux aeterna (Comunió)
Libera me
In Paradisum

Mutations. Réquiem de Duruflé